Co wziąć na wycieczkę w góry? – 5 najważniejszych zasad

0
167

Czyste powietrze, wspaniałe widoki i radosny śpiew ptaków ukrytych w koronach wysokich drzew. Odpoczynek na polanie, na szczycie albo w przytulnym, klimatycznym schronisku. I zmęczenie, które nie wyczerpuje, a dodaje sił do pracy czy nauki, do codziennego życia. Te i wiele innych korzyści uzyskujemy dzięki górskim wędrówkom. Ale góry potrafią być również niebezpieczne. Jak zatem przygotować się do górskiej wycieczki? Dzięki kilku prostym poradom wyprawa niczym nas nie zaskoczy, a będzie źródłem wielu wspaniałych wspomnień.

1.Pamiętaj o odpowiednim ubiorze. Lekka, nieprzemakalna kurtka z cordurą lub gore-texem, ciepły, lekki polar i, co bardzo ważne – odpowiednie buty. Wysokie, stabilizujące kostkę, albo niskie, pozwalające na większą swobodę ruchów. Z nieprzemakalną membraną i antypoślizgową, odpowiednią podeszwą. Stosowny strój jest w górach kluczowy, tak samo, jak wygodny plecak o pojemności odpowiadającej długości trasy.

2. Zapakuj do plecaka niezbędne rzeczy. Folia NRC czy apteczka powinny bezwarunkowo znajdować się gdzieś pod ręką, a nie ważą one dużo i można znaleźć już gotowe, małe apteczki turystyczne. Pamiętaj również o odpowiednich lekach, jeśli jakieś zażywasz, czy suplementach, które pomogą wspomóc twoje siły. Środki na ból głowy, bandaż, plastry i tym podobne rzeczy mogą czasem okazać się zbawienne. Te i wiele innych pożytecznych przedmiotów i narzędzi znajdziesz w ofercie specjalistycznych sklepów.

3.Dostosuj trasę do swojej kondycji i potrzeb. Przed wyruszeniem w drogę przeanalizuj jej długość, przewyższenia, podejście i niebezpieczne momenty. A będąc już w górach, miej ze sobą mapę, drukowaną lub w formie on-line. Górskie szlaki są tak zróżnicowane, że każdy znajdzie coś dla siebie – krótki spacer dolinką reglową wcale nie musi być gorszy od karkołomnego pięcia się po skalistych zboczach.

4. Oczywiście, pamiętaj również o wzięciu odpowiedniej ilości napojów i jedzenia. Dobrym rozwiązaniem są napoje izotoniczne i przekąski wysokoproteinowe, a także rozpuszczalne tabletki z elektrolitami. Jednak zwykłe, wysokokaloryczne batony, woda mineralna, ciepła herbata w termosie, czy nawet bułka i kabanosy również się sprawdzą. Pamiętaj, że odżywianie w górach to podstawa, coś koniecznego, by móc bez problemów z siłami cieszyć się przemierzaniem szlaku.

5. Koniecznie sprawdź prognozę pogody. Możesz to zrobić za pośrednictwem Internetu, sprawdzić wykresy i przewidywanie odnośnie burz czy lawin; pamiętaj – jeśli rozpęta się burza, nie zostawaj na otwartych przestrzeniach. Dobrze jest śledzić komunikaty służb ratunkowych, takich jak GOPR czy TOPR. Koniecznie zapisz ich numery w swoim telefonie, i nie zapomnij wziąć go ze sobą, dobrze naładowanego, na wycieczkę. Nie zaszkodzi również spakować powerbank.

Leave a reply