Jaka jest różnica między wolnobiegiem a kasetą w rowerze?
Na przestrzeni lat nastąpiło wiele zmian w standardach i częściach rowerowych. Może to utrudniać identyfikację, zwłaszcza osobom niezbyt obeznanym z tematem. Częścią, którą najtrudniej zidentyfikować, są tylne zębatki, które łączy się z kołem. Istnieje kilka sposobów, aby to zrobić, ale my skupimy się na najtrudniejszym – kasecie lub wolnym kole. Co to jest? Jak są zbudowane? I jaka jest między nimi różnica?
Jak zbudowane jest wolnobieg?
Mechanizm ten jest używany do wyposażenia zestawu tylnych kół łańcuchowych. Znany jest również pod nazwą wolnego koła (freewheel). Na jego rozwiązania można spojrzeć z perspektywy mechanicznej. Zwykle jest ono wbudowane w piastę tylnego koła. Może być stosowane w połączeniu z hamulcem planetarnym lub hamulcem uruchamianym przez obrót korby do tyłu. W tym przykładzie nie będziemy w stanie porównać wolnego koła i kasety. Zamiast tego skupimy się na wolnym kole w odniesieniu do zestawu tylnych kół zębatych.
Wolnobieg to zestaw kół zębatych nałożonych na wolnobieg. Cały zestaw jest trwały i nie można go zdemontować. Jest on mocowany do piasty za pomocą specjalnie ukształtowanego klucza.
Jak zbudowana jest kaseta rowerowa?
Kaseta wygląda bardzo podobnie, ale jest zbudowana zupełnie inaczej. Składa się z oddzielnych trybów lub koronek, które są przymocowane do piasty i dokręcane za pomocą nakrętki. Jest więc pozbawiona mechanizmu wolnego koła. Ale nie całkowicie. Piasta koła, na której umieszczona jest kaseta, jest zupełnie inna niż ta, która współpracuje z wolnym kołem. Piasta ta ma bębenek po stronie napędowej. Ma ona również wbudowany mechanizm, który działa na zasadzie wolnego koła. Zewnętrzna powłoka bębna została zaprojektowana w sposób umożliwiający montaż przekładni kasetowych. System ten jest wolnym kołem, co oznacza, że pedały można obracać do tyłu. Jest on jednak nieco inaczej skonstruowany.
Sprawdź także: Silniki w rowerach elektrycznych – https://naelektryku.pl/a,ntqr
Jak odróżnić kasetę od wolnobiegu?
Mimo że ich konstrukcja jest inna, nie jest łatwo je odróżnić, gdy są zamontowane w rowerze. Po pierwsze, można je rozróżnić na podstawie liczby i rozmieszczenia kół zębatych. Z tego wynika liczba przełożeń z tyłu roweru. W rowerach z wolnym kołem zazwyczaj jest 7 zębatek, natomiast kasety mogą mieć nawet 12 korb. Kaseta ma więcej niż osiem zębatek. Kasety mają zazwyczaj 6-7 przełożeń.
Ze względu na różne rozwiązania producentów, rozróżnienie ich w zestawach o różnej liczbie zębatek może być trudne. Można je zidentyfikować, patrząc na nakrętkę przy każdej zębatce. Widać tam kształt wielowypustu, który jest wymagany do odkręcenia kasety. Z drugiej strony, wolnobieg ma nakrętkę, która wygląda bardziej jak kapturek przeciw zabrudzeniom, z otworami na górze, aby można było ją ściągnąć. Nakrętki te zachowują się inaczej, gdy koła zębate obracają się do tyłu. Nakrętka w kasecie obraca się wraz z zębatkami, natomiast w wolnym kole pozostaje nieruchoma.
Ostatnią opcją jest sprawdzenie numerów na zębatkach. Shimano jest jednym z największych producentów. Wolnobiegi są oznaczone literami MF, natomiast kasety mają oznaczenie CS. Łatwo jest znaleźć oznaczenia innych producentów. Jest to jedyny sposób na rozróżnienie, niezależnie od tego, czy dokonujesz zakupów przez Internet, czy patrzysz na specyfikację roweru.
Różnice między wolnobiegiem a kasetą
Ze względu na różnice w budowie, istnieją inne różnice pomiędzy wolnym kołem a kasetą. Jedną z nich jest sposób ich montażu i demontażu. Do demontażu wolnego koła wystarczy klucz o odpowiednim kształcie, zależnie od producenta. Umieszcza się go wewnątrz wolnego koła i odkręca zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Poluzowanie go może być trudne, ponieważ jest on dokręcany podczas jazdy. Po założeniu wolnego koła na piastę należy je lekko dokręcić. Wolnobieg będzie się dokręcać w trakcie jazdy.
Sytuacja z kasetami jest nieco bardziej skomplikowana. Nakrętkę można odkręcić kluczem, ale kaseta będzie się obracać wraz z nakrętką, gdy zostanie odkręcona w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Dobrym alternatywnym narzędziem jest bat z kawałkiem łańcucha przymocowanym do rękojeści. Łańcuch jest owijany wokół kasety w jednym kierunku. Blokuje to obrót kasety. Drugą ręką można odkręcić nakrętkę za pomocą klucza. Odkręcając nakrętkę, można zdjąć koronki i podkładki z bębna piasty. Założenie bębna może być trudniejsze, ponieważ podkładki i koronki należy umieścić w odpowiedniej kolejności. Ze względu na kształt bębna koronka powinna być umieszczona prawidłowo. Ważne jest jednak, aby przestrzegać kolejności podkładek dystansowych. Gdy już znajdą się na swoim miejscu, dokręć nakrętkę za pomocą klucza. Musisz użyć dużej siły (wartość podana na nakrętce), ponieważ nie dokręca się ona podczas jazdy tak jak wolnobieg.
Ze względu na różnice w budowie, wolnobieg i piasta koła dostosowanego do kasety nie są kompatybilne. Wolnobieg jest przymocowane do piasty koła. Koło, które będzie używane z kasetą, ma piastę w kształcie bębna, w której znajduje się mechanizm wolnego koła. Nie jest możliwa zmiana z kasety na wolnobieg bez wymiany piasty koła. Może to być kosztowne i czasochłonne.
Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety
Kasety, czyli zestawy tylnych zębatek, stały się bardziej popularne w rowerach o bardziej sportowej estetyce. Są one bardziej zaawansowane i kompatybilne z wyższymi grupami napędów. Wolnobieg można uznać za droższe, ale kasety są rzadko stosowane w rowerach wysokiej klasy. Trudno jest znaleźć podobne rowery, które oferują kasetę i wolnobieg z dokładnie taką samą liczbą przełożeń.
Kasety mają 12 koronek, podczas gdy wolnobiegi mają ich tylko 7-8. Kaseta ma więcej koronek, co stanowi różnicę między najmniejszymi i największymi zębatkami. Dobre kasety mają zarówno najmniejsze, jak i największe zębatki. Dzięki temu kaseta jest mocniejsza przy szybkiej jeździe i lżejsza przy jeździe pod górę. Porównywanie ich jest jednak niesprawiedliwe dla rowerzystów, którzy nie mają tak wielu zębatek.
Zalety wolnego koła można podsumować jako czas potrzebny na jego wymianę oraz prostotę użycia jednego klucza do regulacji koronek. Ponieważ jednak wolnobieg sam się dokręca, czasami może wymagać użycia większej siły. Wymaga to cierpliwości i praktyki. Oddzielne koronki kasety umożliwiają wymianę jednej zębatki w przypadku nierównomiernego zużycia. Wolnobieg musi być jednak zawsze wymieniane w całości.
Chociaż często mówi się, że kasety mają mniejszą masę, należy pamiętać, aby porównywać je z wolnym kołem o dokładnie takiej samej liczbie trybów i uwzględnić masę bębenka piasty, ponieważ bez niego kaseta nie spełnia tych samych funkcji. W tym przypadku korzyści wynikające z zastosowania tańszych kaset nie będą widoczne. Najbardziej zauważalną różnicą jest ich sztywne połączenie z kołem. Wynika to z rodzaju ich konstrukcji. Zestaw z kasetą jest mniej narażony na uszkodzenie w wyniku silnego pedałowania, gdy jest mocno obciążony.
Kaseta czy wolnobieg – co wybrać?
To pytanie może się pojawić, gdy szukasz roweru, zwłaszcza jeśli jest on w bardziej przyjaznym dla budżetu przedziale cenowym. Kaseta jest dobrym wyborem ze względu na wiele zalet. Wolnobieg nie jest najlepszym rozwiązaniem, a późniejsza zmiana na kasetę może okazać się nieopłacalna finansowo. Nie ma jednak przeszkód, aby kupić rower z kasetą. Zależy nam na budżecie i bardziej ekonomicznym sposobie użytkowania roweru, zwłaszcza gdy nie jest on używany do jazdy wyczynowej lub sportowej. Porównanie podobnych modeli pokaże, że ten z wolnym kołem jest zwykle tańszy. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze i kupić akcesoria, takie jak oświetlenie czy kask.
Leave a reply
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.